pictogram Virtual Coupling

Research Project: Virtual Coupling of High-Speed Trains and Aerodynamic Interactions

Institute of Machine Components (IMA)

Virtual coupling for high-speed trains in following mode and interaction with aero-dynamics
[Photo: Hamid Tavakoli]

Virtual coupling is a promising step toward increasing the attractiveness and cost-effectiveness of rail transport. With virtual coupling, which is currently under development, there is no physical connection between the traction units; instead, they run in close succession behind each other and are seen operationally as one train set. A reliable and continuous data transmission between the trains is required for safe operation.

In this cooperative project with the Institute of Automotive Engineering (IFS), the feasibility of a virtual coupling of high-speed trains is studied. In this context, the Institute of Machine Components (IMA) is studying the feasibility of the virtual coupling and the optimal headway. The IFS is concerned with the aerodynamic potential of the resulting train headway.

detailed project description (.pdf)

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This project is financed by Research Institute of Automotive Engineering and Vehicle Engines Stuttgart.

Publications

  1. Tavakolinik, Hamidreza ; Weidner, Dennis ; Salander, Corinna ; Wagner, Andreas: Einfluss des Luftwiderstands auf die Abstandsregelung bei virtueller Kupplung. In: ZEVrail – Zeitschrift für das gesamte System Bahn. Bd. 146 (2022), Nr. 6–7, S. 212–221 — IMA-SFT (peer-review)
  2. Tavakolinik, Hamidreza ; Salander, Corinna ; König, Jens: Untersuchung des sicheren Zwischenabstands bei der virtuellen Kupplung von Triebzügen. In: ETR – Eisenbahntechnische Rundschau. Bd. 71. Jahrgang (2022), Nr. 05, S. 69–74
  3. Tavakolinik, Hamidreza ; Salander, Corinna ; König, Jens: Methoden zur Bestimmung eines sicheren Zwischenabstands bei der Virtuellen Kupplung von Hochgeschwindigkeitszügen. In: 18. Internationalen Schienenfahrzeugtagung Dresden. Bd. Tagungsband. Dresden : DVV Media Group GmbH | Eurailpress, 2021. — ISBN 978-3-96892-093-1, S. 141–143 — IMA-SFT (peer-review)
  4. Tavakolinik, Hamidreza ; Salander, Corinna ; König, Jens: Untersuchung der Realisierbarkeit der virtuellen Kupplung unter Berücksichtigung der Bremssysteme der aktuellen Hochgeschwindigkeitszüge. In: IRSA 2021 : Tagungsband, Proceedings : 3rd International Railway Symposium Aachen. Aachen : RWTH, 2021, S. 412–427
  5. Tavakolinik, Hamidreza: Virtuelle Kupplung für Hochgeschwindigkeitszüge in Folgefahrt und Interaktion mit Aerodynamik. In: Stuttgarter Symposium für Produktentwicklung SSP 2021 – DigitalKonferenz. Stuttgart (2021)

Contact

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Martin Dazer

Dr.-Ing.

Head of Reliability &
Head of Drive Technology Department

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